teatru pentru secolul 21. regele Lear la Teatru Național

15384520_10205858612342802_3501159312748246693_o

duminica trecuta, pe 11 decembrie, cand toata lumea isi varsa naduful referitor la alegeri, eu am fost la teatru. am vazut in premiera Regele Lear, in regia georgianului David Doiashvili.

n-am vazut in viata mea o piesa atat de complexa, frumos croita, o piesa ce te tine treaz pe toata perioada desfasurarii ei, chiar daca dureaza putin peste 3 ore si jumatate, o piesa ce te trece prin toate emotiile, facandu-l pe spectator sa reflecteze asupra firului vietii. viziunea si conceptul sunt aparte si se observa asta inca de la bun inceput. intreaga actiune se imparte intre alb-negru, intre contrastul alb-negru, incepand de la proiectiile video, pana la costumele actorilor frumos create de Liliana Cenean, ce se invart tot in combinatia asta de alb si negru. pata de culoare, de altfel singura din tot spectacolul, este conturata de momentul cand regele Lear le imparte fiicelor sale regatul.

Regele Lear are ” altceva” fata de tot ce am vazut eu pana acum. transmite ” altceva”, iar de ma intrebi pe mine, eu l-as vedea lejer jucandu-se de marile scene ale teatrului international, pentru ca prinde. distributia este una inchegata, tanara, volubila, actorii stiu ce au de facut si o fac foarte bine, regizorul a avut clar in cap ideile, a stiut ce vrea sa spuna, sa transmita, actorii doar conectandu-se la ideile lui, dand astfel nastere unui spectacol dinamic, cu adevarate probe de rezistente fizica( nu-i deloc usor sa inoti, da, da, sa inoti si dupa iar sa joci).  coregrafia a fost iar ceva ce mi-a atras atentia, fiind atent coordonata de Florin Fieroiu, emanand din prima clima viata, energie, miscare.

ceea ce nu am mentionat este faptul decorul este absolut superb, realizat tot de David Doiashvili, care s-a ocupat de altfel si de lighting design. acestea trei: regia, decorul si lighting designul, fac din acest spectacol unul aparte, „altfel”.

muzica este a lui Nikolas Rachveli Memanishvili. te tulbura. ti se zbarleste parul pe mana. la un moment dat cred ca mi-am deschis Shazamu-ul sa detectez o melodie, dar mi-am dat seama la timp ca nu are rost….pe unele le detectezi, pe altele nu, le pastrezi vii doar acolo, in sufletul si mintea ta.

citeam pe un site, un interviu cu regizorul si mi-a placut ca afirma faptul ca apreciaza foarte mult aceasta distributie. si cam are dreptate, ca nu ai cum altfel. distributia este una ce sigur va avea priza la public, Lear fiind interpretat de Mihai Constantin, Regele Frantei de Idris Clate, Ducele de Burgundia de Pavel Ulici, Ducele de Cornwall de Silviu Mircescu, Ducele de Albany de Rares Andrici, Contele de Kent de Gavril Pătru, Contele de Gloucester de Ioan Andrei Ionescu, Edgar-fiul lui Gloucester de Istvan Teglas, Edmund-fiul nelegitim al lui Gloucester de Tudor Aaron Istodor, Oswald-intendentul Gonerilei de Lari Giorgescu, Bufonul de nimeni altul decat Marius Manole(un rol care dupa parerea mea i se potriveste mănușă), Goneril e Monica Davidescu, Regan e Raluca Aprodu, iar Cordelia este Crina Semciuc.

piesa se mai joaca azi, maine pe 18 decembrie si pe 29 decembrie, ora 19/ Sala Mare. luati-va bilet! nu o sa va para rau deloc, garantez! mie si acum, la aproape o saptamana de cand am vazut piesa mi-au ramas intiparite unele momente si tot am tendinta cand sunt intrebata daca am vazut piesa, sa raspund mai intai cu ” Doamne, ce spectacol!”… :)

foto: Daria Tucă

arunca un ochi si la...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.